Ademhalen is het eerste en het laatste wat je doet in dit leven. Je eerste ademhaling wekt je tot leven en nadat je je laatste adem hebt uitgeblazen verlaten je ziel en je geest je aardse lichaam. Het Leven stroomt door je heen via je ademhaling. Misschien is het zinvol om zo nu en dan iets bewuster om te gaan met die magische goddelijke kracht die je in leven houdt.

Onze mind is niet tastbaar zoals ons lichaam. Het is het onzichtbare gedeelte van onszelf, dat vele malen groter is dan ons fysieke lichaam. Die mind, de geest in ons, kunnen we niet bewust controleren zoals onze ademhaling. Maar via onze ademhaling zijn we wel in staat om onze mind te kalmeren. Dit ontdekte ik een aantal jaren geleden tijdens een ademhalingscursus bij e Art of Living. Door mijn aandacht heel bewust te richten op mijn ademhaling en verschillende specifieke technieken toe te passen, was ik in staat om mijn lichaam en geest volkomen tot rust te brengen. Zelfs mensen die normaal heel druk zijn in hun dagelijkse bestaan en een chaos in hun hoofd ervaren, voelden zich na deze bewuste manier van ademhalen ineens ontspannen en vrij van storende gedachten.

Onze gedachten razen soms rusteloos op en neer als een op hol geslagen vlieger. Hoe krijg je de vlieger weer terug in een stabiele, rustige positie? Door aan het touwtje te trekken, net zolang tot je weer controle hebt over de vlieger. Ademhaling is als het touwtje waarmee je orde schept in de chaos van je gedachten. Door op een juiste manier bewust adem te halen, krijg je weer rust in je hoofd en in je lichaam.

Om die rust in jezelf te creëren is het vooral van belang dat je relaxed, rustig en diep in- en uitademt. Bij elke inademing zuig je verse zuurstof je lichaam in die je energie geeft. Bij elke uitademing blaas je (giftige) afvalstoffen je lichaam uit. Zorg daarom dat je alle lucht uit je longen blaast bij het uitademen. Door een aantal minuten je aandacht bewust op je ademhaling te richten, voel je dat warrige gedachten vanzelf verdwijnen en voel je steeds meer rust in jezelf. Als je hier meer over wilt weten, raad ik je het Art of Living Happiness-programma aan.

Ademhaling is ook essentieel voor een hoog energieniveau en vitaliteit. De gezondheid van je lichaam is afhankelijk van de kwaliteit van je cellen en van je bloedsomloop. Je bloed verzorgt de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen. De cellen worden blij als ze verse zuurstof krijgen. En meer zuurstof in je bloed betekent meer zuurstof in je hersenen waardoor je helderder kunt denken. Het is dus verstandig om een aantal keren per dag bewust op je ademhaling te letten. Daarmee bevorder je ook je algehele ontspanning en tegelijkertijd je concentratie. Je ademhaling is altijd in het nu, dus door bewust je ademhaling te voelen zal je bewustzijn automatisch naar dat nu-moment worden gebracht.
Ademhaling reguleert ook je lymfevatenstelsel dat afval- en gifstoffen afvoert. Zie het lymfesysteem als het schoonmaakbedrijf van je lichaam. Het bloed wordt rondgepompt door het hart, maar het lymfevatenstelsel wordt alleen geactiveerd door diepe ademhaling en spierbeweging. Als je beter en bewuster leert ademen zal dat je gezondheid en je vitaliteit enorm verbeteren.

Er zijn vele technieken om bewust aan je ademhaling te werken. Een van mijn favorieten is Bhastrika Pranayama, die ik leerde van spiritueel lerares Rajshree Patel. Krachtig en kort, het kost je niet meer dan een paar minuten. Wanneer je die ademhalingsoefening elke ochtend doet, zul je merken dat je de rest van de dag meer energie hebt, dat je concentratie beter is, dat je helderder kunt denken, dat je weerstand groter wordt (dus minder vatbaar voor verkoudheid) en dat je na de oefening zowel innerlijke rust als kracht voelt.

ADEMHALINGSTECHNIEK:
BHASTRIKA PRANAYAMA


Ga rechtop zitten. Buig je armen en breng je handen naast je schouders. Je bovenarmen hangen daarbij ontspannen naast de borstkas. Houd je handen in een lichte, losse vuist. Adem in en uit door je neus. Adem in terwijl je je armen snel en krachtig recht omhoog uitstrekt. Strek ook je vingers uit. Trek direct je armen weer krachtig naar beneden (laat ze als het ware vallen) en adem op dat moment uit door je neus. Dan zijn je armen weer in de beginpositie naast je borstkas. Het gaat erom dat je de beweging krachtig uitvoert, als
een blaasbalg. Adem niet overdreven diep in en uit. Video’s met voorbeelden kun je vinden op YouTube. Doe drie series van twintig tot dertig bewegingen. Houd tussen elke serie ongeveer een minuut rust en leg tijdens die rustpauze je handpalmen op je bovenbenen. Na de laatste serie leg je je handen op je bovenbenen, met je handpalmen naar boven. Adem dan nog een paar minuten relaxed maar bewust. En denk aan waar je dankbaar voor bent. Ervaar het gevoel van dankbaarheid in jezelf.
Doe deze oefening elke ochtend, minimaal tien dagen achter elkaar, en ontdek wat het met je doet.

LEEF JE MOOISTE LEVEN,
Michael Pilarczyk

Design Your Own Life
Deze gratis online cursus zal je inzichten geven over je eigen denkwijze en over je gedrag. Het resultaat? Meer geluk, succes en innerlijke rust in je leven.

Meld je aan voor onze gratis cursus