Nadat je het patroon dat je wilt veranderen hebt doorbroken, ontstaat er ruimte voor nieuw positief gedrag, een nieuwe krachtige overtuiging. De meeste mensen zijn niet in staat om hun gedrag langdurig te veranderen. Dat komt doordat ze niet het oude patroon vervangen maar het alleen tijdelijk verstoppen. In dat geval zullen ze vroeg of laat vervallen in hun oude patroon. Het oude besturingssysteem neemt de controle weer over. Een nieuw patroon of nieuw gedrag aanleren werkt alleen als je gewenste nieuwe patroon is gekoppeld aan een concreet plan, zelfdiscipline, een positief e ect en een beloning. Zonder plan en zonder discipline is het slechts een intentie, een goed voornemen. Dus zeg niet: van stoppen met roken ga je snoepen en word je dik. Wel: door gezond te leven ziet mijn huid er mooier en aantrekkelijker uit, voel ik mij veel vitaler en heb ik meer energie.

Samenvattend: bepaal eerst wat je echt wilt en wat je er nu van weerhoudt. Herken je beperkende patronen en onderbreek die. Creëer een hefboom (noodzaak) waarmee je resultaat gaat behalen. En blijf daarna je nieuwe bekrachtigende overtuiging, je nieuwe positieve gedrag, bewust herhalen.
Deze vier stappen zijn van doorslaggevend belang om een verandering door te voeren. Maar om de verandering permanent te maken heb je stap vijf nodig: herconditionering.

Je zult het nieuwe patroon telkens bewust moeten toepassen en blijven herhalen. Pas dan wordt het een automatisme. Wees je bewust van je gedrag en beloon jezelf elke keer op het moment dat je op een positieve manier met je verandering bezig bent.

Er was een periode dat ik rookte en meer dronk dan goed voor me was. Ik ben een liefhebber van goede wijn en champagne, maar overdaad schaadt, zei mijn oma altijd. Iedereen weet dat, ik wist dat ook. Alleen beschikte ik op dat moment over te weinig zelfdiscipline en bewustzijn. Steeds vaker merkte ik dat ik me ’s ochtends niet kon herinneren wat er de avond ervoor was gebeurd. Ik pleegde roof bouw op mijn lichaam en geest en ik had het zelf niet in de gaten. Mijn stemmingswisselingen waren heftig, evenals de gesprekken met mijn geliefde, die me duidelijk maakte dat ik op weg was naar de rand van de afgrond. Pas nadat ik een keer twee dagen trillend en bevend in bed had gelegen met het gevoel dat ik doodging, smekend om die helse pijn te laten stoppen, beloofde ik mezelf dat ik nooit meer zo veel alcohol zou drinken. De eerste weken na dat gênante incident was dat niet moeilijk. Daarna beloonde ik mezelf: eens per week mocht ik een fles overheerlijke wijn drinken.

Tijdens een meerdaagse businessmasterclass in Spanje vertelde een ondernemer dat hij alleen maar oog had voor zijn werk. Hij verdiende veel geld, maar van huis uit had hij meegekregen dat hij nooit zo succesvol zou kunnen worden als zijn vader. Dat was hem jarenlang ingeprent waardoor geld en succes een obsessie voor hem waren geworden. Zijn bedrijf had een omzet van meer dan een miljoen euro, met een flinke winst, maar hij kon er onmogelijk van genieten. Totdat hij onder ogen zag wat de oorzaak was van zijn ongelukkige bestaan. Vanaf dat moment ging hij elke maand één weekend iets leuks ondernemen met zijn vrouw en kinderen en beloonde hij zichzelf na het behalen van zakelijke successen met een cadeau. Hij durfde zijn geld te besteden aan zijn eigen plezier en dat motiveerde hem zodanig dat de omzet van zijn bedrijf vanzelf begon te stijgen.

Het is van belang dat je een gevoel van plezier beleeft wanneer je bewust bezig bent met het veranderen van je gedrag met nieuwe associaties. Wanneer dat niet zo is bouw je interne weerstand op, waardoor het je veel meer moeite en energie zal kosten. Het gaat niet alleen om het maken van een rationele (verstandelijke) verbinding, maar vooral om de emotionele connectie – die bepaalt of je nieuwe patroon blijvend is. Emotie is de bepalende factor bij conditionering. Emotie heb je nodig om in je hersenen een nieuwe associatie (verbinding) te programmeren. Je wilt dat je zenuwstelsel geen pijn meer ervaart, maar juist dat het zich geweldig voelt als gevolg van de verandering in je gedrag.
De macht van conditionering moet je niet onderschatten. Het kan even duren voordat je een gedachtepatroon hebt vervangen, maar wanneer je nieuwe patroon is geconditioneerd, zul je niet snel willen terugkeren naar je oude, negatieve patroon. Op deze manier kun je uiteindelijk de beste versie van jezelf worden, de persoon die jij wenst te zijn.

LEEF JE MOOISTE LEVEN,
Michael Pilarczyk

Design Your Own Life
Deze gratis online cursus zal je inzichten geven over je eigen denkwijze en over je gedrag. Het resultaat? Meer geluk, succes en innerlijke rust in je leven.

Meld je aan voor onze gratis cursus